Alternatief Printen bij werkplaats Stampij
2 en 10 nov
Geïnspireerd door Karel Martens
2 en 10 nov
Geïnspireerd door Karel Martens

Duur: 2,5 uur Prijs 35 euro
Doelgroep: vanaf 16 jaar, Aantal deelnemers: max. 12
Niveau: Geen ervaring vereist – (kunststudenten, ontwerpers, makers, hobbyisten)
Doelgroep: vanaf 16 jaar, Aantal deelnemers: max. 12
Niveau: Geen ervaring vereist – (kunststudenten, ontwerpers, makers, hobbyisten)
In deze workshop onderzoeken we de kracht van alternatieve druktechnieken en werken we met materialen die doorgaans worden afgedankt. Hoe kunnen we deze materialen opnieuw inzetten, en hoe geven we er waarde aan binnen een grafisch proces?
We laten ons inspireren door de werkwijze van Karel Martens, een invloedrijk grafisch ontwerper die bekendstaat om zijn experimentele benadering van drukwerk. Martens keek letterlijk naar de grond, op zoek naar objecten waarmee hij kon drukken — niet uit somberheid, maar vanuit nieuwsgierigheid. Zijn materiaalkeuze bestond uit toevallig gevonden vormen, reststukken en objecten die normaal geen rol spelen in de grafiek. Daarnaast drukte hij vaak over bestaande kaarten, pagina’s en documenten heen, waardoor oude informatie samensmolt met een nieuwe visuele laag.
Deze manier van werken nodigt uit tot een andere manier van kijken. Tijdens de workshop gaan we samen aan de slag met deze benadering. We experimenteren met verschillende technieken zoals patroon- en blockprinten op bestaande kleding, het maken van een collagraph met karton of het creëren van experimentele afdrukken met gevonden materialen.
Je wordt uitgenodigd om kleine objecten mee te nemen: alles met structuur of reliëf kan interessant zijn als drukvorm. Daarnaast is er ruim voldoende materiaal aanwezig om mee te werken. In de loop van 2,5 uur krijg je de kans om vrij te onderzoeken, te combineren, over elkaar heen te drukken en zo tot onverwachte resultaten te komen.
Het doel is niet om een perfect eindresultaat te maken, maar om te ontdekken hoeveel waarde en beeldkracht verborgen zit in materialen die we normaal als ‘afval’ beschouwen. Een nieuw kunstwerk, ontwerp of zelfs een bedrukt overhemd kan zomaar ontstaan — vanuit iets dat eerst niets leek.
Doelstellingen
Je leert alternatieve grafische druktechnieken kennen (zoals collagraphy, block print, overdrukken).
Je ontwikkelt een nieuwe blik op materiaalgebruik en duurzaamheid.
Je ervaart hoe spelen, toeval en experiment tot verrassende ontwerpen kunnen leiden.
Je maakt één of meerdere unieke werken (op papier, stof of ander bestaand materiaal).
Benodigdheden
Aanwezig in de workshopruimte:
Oude boeken, kaarten, verpakkingen, pagina’s, karton
Ecologische Verf (drukinkt, textielverf, acryl), rollers, kwasten
Karton, lijm, scharen, stanleymessen
Pers en houten lepels (voor handmatige druk)
Oude kledingstukken, tassen of lappen stof om op te drukken
Deelnemers nemen zelf mee (indien mogelijk):
Kleine gevonden objecten (sleutels, dopjes, stukjes plastic/metaal/hout, etc.)
Oude kleding of papier waar ze overheen willen drukken
Schrijf je in info@stampijamsterdam.nl!
PS
Het Stedelijk presenteert van 10 juli t/m 26 oktober 2025 het eerste overzicht van Karel Martens (1939), een van de belangrijkste naoorlogse Nederlandse grafisch ontwerpers, bekend om zijn eigenzinnigheid en zijn speelse en experimentele manier van werken.

Duration: 2.5 hours
Price: €35
Target audience: Ages 16 and up
Participants: Max. 12
Level: No prior experience required – (art students, designers, makers, hobbyists)
Price: €35
Target audience: Ages 16 and up
Participants: Max. 12
Level: No prior experience required – (art students, designers, makers, hobbyists)
In this workshop, we’ll explore the power of alternative printing techniques and work with materials that are typically discarded. How can we repurpose these materials, and how can we give them new value within a graphic process?
We’ll take inspiration from the working method of Karel Martens, an influential graphic designer known for his experimental approach to printmaking. Martens quite literally looked down at the ground in search of objects to print with—not out of gloom, but from a sense of curiosity. His choice of materials consisted of found shapes, scraps, and everyday objects not usually associated with print. He often printed over existing maps, pages, and documents, merging old information with a new visual layer.
This way of working invites a shift in perspective. During the workshop, we’ll adopt this approach together. We’ll experiment with various techniques, such as pattern and block printing on existing clothing, making a collagraph using cardboard, or creating experimental prints with found materials.
You're encouraged to bring small objects: anything with texture or relief can become a printing tool. There will also be plenty of materials available to work with. Over the course of 2.5 hours, you’ll have the chance to freely explore, combine, overprint, and arrive at unexpected results.
The aim isn’t to create a perfect finished product, but to discover how much visual power and value lies hidden in materials we usually consider ‘waste’. A new artwork, design, or even a printed shirt might emerge—from something that once seemed like nothing.
Learning Goals
You’ll learn about alternative printmaking techniques (such as collagraphy, block printing, overprinting).
You’ll develop a new perspective on material use and sustainability.
You’ll experience how play, chance, and experimentation can lead to surprising designs.
You’ll create one or more unique works (on paper, fabric, or other existing material).
Materials Provided in the Workshop Space
Old books, maps, packaging, pages, cardboard
Ecological paint (printing ink, textile paint, acrylic), rollers, brushes
Cardboard, glue, scissors, utility knives
Press and wooden spoons (for manual printing)
Old clothing, bags, or fabric scraps to print on
Participants are asked to bring (if possible)
Small found objects (keys, bottle caps, bits of plastic/metal/wood, etc.)
Old clothing or paper they’d like to print over
Sign up at: info@stampijamsterdam.nl
P.S.
From July 10 to October 26, 2025, the Stedelijk Museum presents the first retrospective of Karel Martens (1939), one of the most important postwar Dutch graphic designers, celebrated for his idiosyncratic, playful, and experimental way of working.
From July 10 to October 26, 2025, the Stedelijk Museum presents the first retrospective of Karel Martens (1939), one of the most important postwar Dutch graphic designers, celebrated for his idiosyncratic, playful, and experimental way of working.